A 2019.12.13-án az ELTE Bárczi karán rendezett
Fülszöveg c. rendezvénysorozat margójára
Az előadás címe így hangzott:
Túlhallás és kezelése - Tudománytalan elméletek és gyakorlat
A telt előadóterem bizonysága szerint is sokakat érdeklő témát vettek fókuszba, amiért köszönetet szeretnék mondani a szervezőknek. Úgy gondolom, hogy egy a napjainkban meglehetősen előtérbe került kérdéssort feszegetettek, amiben sok a félreértés, bizonytalanság úgy a szakemberek, mint az érdeklődő laikusok között. Jelen írásomban ezen félreértések közül szeretnék néhányat tisztázni.
A hallástréningek, hallásterápiák atyja - ahogy ez a különböző életrajzi írásokból, adatokból is kiderül - Prof. dr. A.A. Tomatis (1920-2001). Életrajza igen szokatlannak mondható: 11 éves korától egyedül élt, dolgozott és tanult Párizsban. Tanára volt többek között Jean-Paul Sartre is. Kiváló eredménnyel elvégezte az orvosi egyetemet és fül-orr-gégész szakos orvos lett. Születéséből, gyermekkorából eredően nagyon érdekelte a magzati élet, az idegrendszer kialakulása, így kutatásokba kezdett, kísérletezett. Munkájának eredményeképpen megalkotott három törvényt, amelyeket a Sorbonne-on 1957-ben Raul Husson mutatott be. Munkásságáért számos elismerésben is részesült, az általa kifejlesztett eszközért, az "elektromos fülért" a Brüsszeli Világkiállításon 1958-ban aranyérmet kapott. Módszerét azóta sikeresen alkalmazzák minden kontinensen, számtalan helyen, megszámlálhatatlan sok kliens vett részt rajta.
Tomatis munkássága, következtetései, állításai nagy vihart kavartak, amik miatt akkoriban retorziókkal kellett szembenézzen (mint korábban pl. Keplernek a heliocentrikus világképe vagy más hasonló korát meghaladó felfedező is azonos sorsra jutott). Nevezetesen Tomatis azt állította az 1940-50-es években, hogy a magzat az anyaméhben hall. Sőt, arra is folytatott kísérletet, hogy hogyan és mit hallhat egy főtusz. Azt állította, hogy az anyaméhben az anya szívdobogásából, emésztéséből és egyéb a testi funkciókból eredő zajokon túl a csontokon, csontvezetésen keresztül igen sokat hall a magzat, jellemzően az édesanyja hangját. Hogy ezen felül valamennyi hang keresztülszüremkedik, valamennyit érzékel a külvilág egyéb zajaiból is a hasfalon, magzatvízen és egyében keresztül is. Azt állította, hogy a légvezetéses hallás a vezető szerepet csak a születés után képes átvenni. Azt állította, hogy a kommunikáció első elemeit az anyaméhben tanulja meg a gyermek, tehát nem tabula rasa-val születik.
Ezeket az elméleteket ugyan nem Tomatis néven, de a mai műszerezes vizsgálatok, kutatások alátámasztották. Így pl. a német Max Plank Intézetben végeztek német-francia 5000 fős összehasonlító vizsgálatot, melynek eredményét az intézet vezetője Prof. dr. Angela Friderici tette közzé. Publikációjukban egyértelműen kimutatják, hogy a szülészeteken mértek alapján a német nyelvre jellemző a német anya csecsemőjének a sírása, míg a francia anya gyermeke a francia nyelvre jellemző mintázattal sír. Ugyan ezt a témakört kutatta a Würzburgi Egyetemen Prof. Dr. Kathleen Wermke. Ő a Kínában mandarint beszélő anyukák újszülötteinek sírását hasonlította össze a Kamerunban "lamnso" nyelvet beszélő anyák babáinak sírásával. Azt találta, hogy a hangok frekvenciái, magasságai anyanyelv szerint tipikusnak mondhatók. Hasonló témakörben vizsgálódtak a Magyar Tudományos Akadémián. Winkler István publikálta a nemzetközi és magyar kutatások eredményét. Kutatásban többek között az újszülötteknek ritmusérzékét figyelték meg, ami a beszédben is fontos szerepet játszik. A Jénai Egyetemen Prof. Dr. Matthias Schwab pedig azt kutatta és publikálta, hogy a magzat az anyaméhben a csontvezetésen keresztül hallja édesanyja hangját.
Ezek a kutatott építőkövek jelentik a beszéd és kommunikáció alapját. A csecsemő hangadása, gőgicsélése, majd az első szótagok, szavak ezekre épülnek, ezekből tevődnek össze.
Tehát már nem állíthatjuk azt, hogy Tomatis korai hipotézisei tudománytalanok lennének. Tomatis messze meghaladta a korát, állításait csak a mai technikákkal tudjuk kutatni, bizonyítani.
A mostanra alátámasztottnak mondható, akkori hipotézisek alapján a francia fülész egy tanító, oktató, fejlesztő eszközt épített, melyet "elektromos fülnek" nevezett el. Ezzel az eszközzel lehet gyermekek esetében az anyja hangjából átalakított hangokat egy speciális fejhallgató segítségével a csontvezetésen és a légvezetésen keresztül, de nem azonos hangerővel és időeltolódással hallgatni. Tehát az eszköz imitálja a magzati korban hallott ingereket. Ahogy a fent felsorolt kutatók sora alátámasztotta a kommunikáció tanulása az anyaméhben kezdődik. Ezzel a stimulációval lehet pótolni pl. koraszülötteknél az elmaradást, hiszen ők az idődeficit miatt általában elmaradást mutatnak azonos korú társaikhoz képest. Vagy beszéd-, kommunikációs problémákkal küzdőknél lehet támogatni a beszéd-, idegennyelv tanulást, az írás és olvasás elsajátítását, ami a kommunikáció papírra vetett formája. Lévén a vesztibuláris rendszer a koponyacsontba ágyazódik be, így a speciális fejhallgató segítségével lehet stimulálni az egyensúlyi szervet. Ez pedig továbbá szerepet játszik a testtartásban, izomtónusban, nagymozgásban, amin a finommotorika is alapszik. Egyszerre, több területre is hatást lehet gyakorolni. Ha pedig a részképességek javulnak, javul a közérzet, a pszichés állapot, és a magatartás is.
Tomatis módszere tehát alapjaiban a kommunikációt és az egyensúlyt segíti, fejleszti, támogatja. A módszer megalkotója nem orvosi problémákra keresett megoldást, hiszen arra megvolt az orvosi eszköztára. Ez a tréning tehát jellegében hasonló célokat tűz ki, mint a többi pedagógiai vagy fejlesztő módszerek. Nem várjuk a Tomatis módszertől, hogy elmúljon pl. a mandulagyulladás, megszűnjön a középfülgyulladás vagy a halláscsökkenés. Hasonlóan a többi pedagógiai módszerekhez készségek, részképességek érését, fejlődését, megtanulását segíti. (Tomatis klientúrájába több híresség is tartozott: Maria Callas, Sting, Romy Schneider, illetve Gerard Depardieu, aki önéletrajzi könyvében egy egész fejezetet szentelt a Tomatisnál átélteknek.)
Sajnos a pedagógiában, gyógypedagógiában nincsenek nagy anyagi források, nincsenek nagy érdekcsoportok. Míg a gyógyszeripar által szponzorált kettős vak kísérleteket végeznek egyetemek nagy esetszámon, addig nem készült drága duplavak metatanulmány TSMT, INPP vagy a logopédia területén. Használjuk az állatasszisztált terápiákat, vagy a művészetterápiákat. Éppen az előadást szervező ELTE is oktat zeneterápiát, ami szintén sok esetben jótékonyan hat. Évtizedek óta tapasztaljuk ezeknek a módszereknek a kedvező hatását, de sajnos úgy, mint a gyógyszeriparban, orvoslásban ezekre nincsnek nagy esetszámos kutatások, tanulmányok.
A Tomatis módszerrel viszont több fent felsorolt nehezen mérhető pedagógiai módszerhez képest mégis szerencsénk van. Több teszteljárással is lehet szűrni pl. a beszéd elmaradásait. Ilyen szintén a Magyar Tudományos Akadémián tevékenykedő Prof. dr. Gósy Mária több országban is használatos, standardizált tesztsora. Ha egy beszédhibás, tanulási nehézséges gyermekkel elvégezzük a GMP tesztet és az eltérést mutat, úgy az kiváló viszonyítási alap a tréning után megismételt teszthez, ami objektíven képes kimutatni a változásokat. Illetve Tomatis is kialakított egy mérésen alapuló tesztsort, aminek a része a kiterjesztett hallásvizsgálat, illetve további mérések. Az egyik tesztben a hangok differenciálásának képességét figyeljük meg. Ebből leszűrhető, ha valaki pl. beszédhibás és nem képes a hangok egymáshoz való viszonyának helyes megkülönböztetésére, akkor ez nagyban hozzájárulhat idegennyelv tanulási, tanulási nehézségének, beszédbeli elmaradásához, nehézségéhez. Hiszen, ha valaki nem tudja megkülönböztetni a hangokat egymástól, akkor nem képes szavakat tanulni, majd ezeket leírni. Továbbá az olvasása és az egész tanulása is nehezített lesz.
Erre a problémakörre létezik egy diagnózis is az angonlszász országokban: APD, azaz angolul Aditory processing disorder, németül pedig Auditiwe Wahnehnungsstörung (magyarul Auditiv észlelési és feldolgozási zavar lehetne a megfelelő kifejezés). Igaz, a probléma jellege sokkal inkább pedagógiai, mint orvosi, így kérdéses lehet, hogy erre kell-e, lehet-e diagnózist adni? Minden esetre hazánkban a GMP teszttel kiszűrhető zavarnak a magyar diagnosztikai rendszerben jelenleg nincs helye.
Akit a téma bővebben érdekel, az egész komoly irodalomból válogathat. Tomatis igen sok könyvet írt, amiket több nyelvre is lefordítottak. Magyarul nemrég jelent meg Dr Norman Doidge Hogyan gyógyul az agy c. könyve, amiben több fejlesztő módszer mellett bő 100 oldalon keresztül a Tomatis módszerről lehet olvasni. Szintén említésre méltó Dr. Dirk Beckedorf és Franz Müller Von der Resonanz zur Bindung c. nemrég megjelent és többszöri kiadást is megélt könyve (ez utóbbi ezidáig sajnos csak németül érhető el).
Tomatis tréning terápia módszer hallásterápia hallástréning
Tréningünk az alábbiakra
nyújt segítséget:
Gyermekeknek:
- diszlexia, diszgráfia
- diszkalkulia
- hiperaktivitás
- viselkedészavar
- beszédfejlődés, beszédértés, logopédiai problémák
- mozgásfejlődés
- down kór
- autizmus
- halláscsökkenés, hallásvesztés
- tinnitus
- meniere szindróma
- agyvérzés utáni rehabilitáció
- beszéd és nyelvi készség fejlesztése
- ének, zenei készség fejlesztése
- idegen nyelv tanulási gondok
- pszichés problémák
A témába vágó irodalom
A Tomatis tréninget bemutató filmek
Gyakran ismételt kérdések
Tanulmányok:
Enrico Caruso, Alfred Tomatis und die moderne Neurobiologie - prosoziales Hören, ruhiger Herzschlag und gelingende Kommunikation
tovább
Improvement of Severe Psychomotor
and Neurological Dysfunctions Treated
with the Tomatis Audio-Psycho-Phonology.....
Die Verbesserung schwerer psychomotorischer neurologischer
Störungen behandelt mit der Tomatis Methode.....
A Review of Rearch on Tomatis
Auditory Stimulation
tovább
Studien zur Tomatis Hörstimulation - ein - Überblick
tovább